Soms kom je van die goedkope vliegtickets tegen waar je gewoon geen nee tegen kunt zeggen! Een retourtje naar Cambodja voor €370,- bijvoorbeeld. Nadeel: een overstap van 12 uur in Beijing, China.
Hoewel ik liever direct naar mijn eindbestemming vlieg, kon ik deze deal niet laten liggen. Na wat onderzoek te hebben gedaan, kwam ik erachter dat er in China een visumvrij transit beleid geldt voor o.a. Nederlanders. Dit betekent dat je onder bepaalde omstandigheden zelfs tot 144 uur (!!) in China mag rondreizen zonder vooraf een visum aan te vragen. Wees je er wel van bewust dat China een tussenstop moet zijn. Je moet dus met je vliegticket kunnen aantonen dat je binnen 6 dagen weer het land uit gaat. Voor mij geen probleem! China, here I come!
Maar wat ga ik doen tijdens mijn overstap in China?
Je hebt verschillende opties als je China in wilt. De Chinese muur is vlakbij het vliegveld, maar je kunt ook naar de verboden stad of naar de Beijing night market. Het ligt er ook een beetje aan hoeveel tijd je hebt en of je zelf op pad wilt of liever een tour boekt vanaf het vliegveld. Aangezien ik maar 12 uur de tijd had, waren mijn opties beperkt. Daarnaast wilde ik niet te veel nadenken tijdens mijn overstap, dus ik koos voor een layover tour. Tijdens een layover tour haal je het maximale uit je overstap door in dat land een leuke highlight te bekijken. Je kunt deze zowel in groepsverband als privé boeken. Het voordeel van een privétour is dat je meerdere plekken in een korte tijd kunt bezichtigen en het meer aangepast kan worden op jouw reisschema. Dit is voornamelijk voordelig als je met 2 of meer personen reist. Aangezien ik in mijn eentje was, koos ik voor de layovergroepstour naar de Chinese muur.
Waar moet je op letten bij het boeken van een layover tour in China?
Als je kiest voor een layover tour naar de Chinese muur heb je verschillende mogelijkheden. Op verschillende sites staan super goede deals en wordt er gezegd dat je een privé chauffeur hebt die Engels kan. Laat je hierdoor niet verleiden. Klinkt het als een deal die té goed is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo! Ik heb verschillende recensies gelezen van mensen die een privéchauffeur hadden geboekt en die bleek geen Engels te kunnen. Er wordt dan gezegd dat diegene basis Engels kan, maar verder dan “Hello” komen ze vaak niet. Nu kun je je afvragen in hoeverre je een Engelse chauffeur of tourguide nodig hebt als je rondloopt op de Chinese muur. Wil je gewoon ergens gedropt worden en zelf rondlopen, ga er dan voor. Let wel op dat het een officieel bedrijf is. Wil je, net zoals ik, wat meer informatie over het land en de plek die je bezoekt, zorg er dan voor dat je bij een bedrijf zit waar de tourguide en/of chauffeur daadwerkelijk Engels kan.
Hoe werkt zo’n layover groepstour naar de Chinese muur?
Ik kwam rond 06.30 uur aan in Beijing en zou om 09.00 uur vertrekken met de layover tour. In de bevestigingsmail stond een hele beschrijving hoe je bij het afspreekpunt moest komen en dat was nodig ook! Allereerst moest ik door de douane om mijn transitvrije visum te krijgen. Aangezien ik binnen 24 uur weer het land uit zou zijn, kreeg ik een 24-uurs visum. Ik heb nog nooit iemand zó uitgebreid naar mijn paspoort en alle stempels zien kijken. Ik kreeg ook meerdere vragen over een Marokkaanse stempel die in mijn paspoort stond. Nadat ik de eerste man achter de rug had, kon het hetzelfde riedeltje weer bij een volgend persoon doen. Gelukkig ging dat allemaal wat soepeler en was ik dan ein-de-lijk door de douane heen.
Toen bleek dat ik naar een andere terminal moest. Er rijdt een shuttlebus tussen de terminals en een rit van zo’n 20 minuten kwam ik aan bij de verzamelplek. Ruim op tijd! Er stond iemand klaar met een bordje met mijn naam en toen iedereen er was konden we van start gaan. De groep bestond uit 5 personen.
Op de heenweg hadden we een beetje pech. Een autorit die normaal 60 minuten zou duren, duurde twee uur. Mijn stress gehalte ging al een omhoog, omdat ik al helemaal voor me zag dat ik te laat zou zijn voor mijn volgende vlucht. De tourguide verzekerde me ervan dat het allemaal goed zou komen. Bij de Chinese muur aangekomen ging het allemaal snel! We gingen met een kabelbaan omhoog (lopen kan ook, maar daar heb je gewoon te weinig tijd voor om ervan te kunnen genieten) en eenmaal op de muur hadden we zo’n 90 minuten de tijd om rond te lopen en de immense grootsheid van de muur in ons op te nemen.
We hadden nog wat tijd om te lunchen en na ongeveer 2-2.5 uur bij de Chinese muur te zijn geweest, moesten we alweer in de auto om terug te rijden naar het vliegveld. Ik werd netjes bij de terminal afgezet waar we in de ochtend hadden verzameld. Toen moest ik nog wel even uitvogelen waar ik precies moest zijn en ja hoor, dat was bij een andere terminal. Mijn stresslevel ging weer even omhoog, maar voordat ik het wist was ik al bij die terminal en was ik daar ook weer door de security heen. Ik kon meteen doorlopen naar mijn gate en na 45 minuten wachten kon ik het vliegtuig in, waar ik als een blok in slaap viel.
Layover tour naar de Chinese muur: yay or nay?
Conclusie: zou ik een layover tour naar de Chinese muur aanbevelen? Ja!
Uiteraard ga je nooit zoveel zien en ervaren tijdens een layover tour dan wanneer je écht de tijd hebt in een land en bijvoorbeeld een hele dag naar de Chinese muur kunt. Maar, het grote voordeel aan een layover tour (of gewoon zelf een stad in gaat tijdens een overstap) is dat je weg bent van het vliegveld. Het breekt je vliegreis lekker op en je maakt gewoon iets gaafs mee, terwijl je anders misschien 5 films achter elkaar zou kijken of een boek uit zou lezen. En laten we eerlijk zijn.. beide dingen doe je al genoeg tijdens de vliegreis zelf! Het leuke is ook dat China niet bovenaan mijn lijstje stond om te bezoeken, maar door deze tour te doen heb ik er toch meer interesse in gekregen.
Dus mocht je een keer een goedkoop ticket vinden met een lange overstap, boek ‘m gewoon!